SINDS 1976
Als professioneel intermediair voor verzekeringen worden we keer op keer bestookt met maatregelen die moeten voorkomen dat er gefraudeerd kan worden. We moeten onze klant kennen, controleren of degene die een verzekering bij ons afsluit wel de persoon is die hij of zij zegt te zijn. Daarnaast leggen we veel vast over de totstandkoming van een contract, ook over een eventueel schade- of strafrechtelijk verleden. We controleren veel voordat een contract tot stand komt. Dit om fraudeurs buiten de deur te houden.
Toch blijken mensen met wat slechtere bedoelingen nog altijd makkelijk een verzekering te kunnen afsluiten. Deze categorie kiest vooral voor een online-verzekering. Waar wij aan alle kanten controleren, doen de internetverzekeraars dat nauwelijks. Je voert gewoon je gegevens in, of van een ander die zich daar voor leent, en over het algemeen krijg je vrij makkelijk een verzekering. Geen online verzekeraar die gaat controleren of degene die aanvraagt wel daadwerkelijk de aanvrager is. Persoonlijke controle en ID-controle is er niet.
Ik heb de proef op de som gedaan. Een grote verzekeraar verplicht ons om onze klanten te controleren aan de hand van hun ID. Toevalligerwijze heeft deze verzekeraar ook een online verzekeringspoot. Ikzelf heb hier een verzekering aangevraagd. Zonder enige controle kreeg ik daar een verzekering. Ik heb hun gevraagd of ze wellicht niet wilden weten, controleren, wie ik ben. Nee hoor, het is zo goed, bedankt dat u een verzekering bij ons afsluit.
Er wordt dus duidelijk met twee maten gemeten. Waar wij ons werk goed en serieus nemen wordt online maar een beetje aangemodderd. De onlineverzekeraars moeten voldoen aan hetzelfde wettelijke kader als ons maar kunnen dit niet. Het gevolg is meer kosten voor schaden en niet betaalde premies die uiteindelijk door de eerlijke mensen worden betaald.
Hoe dan ook, wij laten u gewoon bepalen hoe en wanneer wij u te woord kunnen staan!