NIEUWS

Bedrijf aan huis: wat zijn de regels?

Als ondernemer is het aantrekkelijk om vanuit huis te gaan werken. Investeren in een bedrijfsruimte is niet nodig en levert daardoor een flink kostenvoordeel op. Een bedrijf aan huis is vaak goedkoop en makkelijk, als er een kamer over is of als de zolder of garage kan worden verbouwd tot kantoor of bedrijfsruimte. Wilt u een bedrijf aan huis beginnen? Kijk hoe het zit met de regels.

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan van de woning bepaalt of u wel of niet een bedrijf aan huis kunt starten en wat de exacte regels zijn. Bij de gemeente kunt u nagaan of uw plannen passen in het bestemmingsplan en wat de voorwaarden zijn. Dit hangt af van het soort bedrijf dat u heeft. Iemand met een vrij beroep, zoals een architect, huisarts of kunstenaar, heeft geen toestemming nodig. Voor beroepen waar u regelmatig klanten over de vloer krijgt, wordt het lastiger om toestemming te krijgen van de gemeente. Past een bedrijf aan huis in het bestemmingsplan? Dan moet u uw bedrijf aan huis melden bij uw gemeente.

De voorwaarden voor een bedrijf aan huis zijn verschillend per gemeente. Over het algemeen gelden de volgende regels:

  • Uw bedrijf mag maximaal 1/3e van uw woning innemen.
  • Er mag geen overlast zijn voor omwonende, zoals bijvoorbeeld geluids- of verkeersoverlast.
  • Er mag geen personeel werken vanuit uw bedrijf aan huis.
  • De ruimtelijke uitstraling van uw woning mag niet veranderen.
  • Reclame maken op de gevel van uw woning is niet toegestaan.

Huur- of hypotheekovereenkomst

Bij een bedrijf aan huis zijn ook de regels van uw huur- of hypotheekovereenkomst van belang. De voorwaarden in deze overeenkomsten geven aan of het is toegestaan uw woning te gebruiken als thuisbedrijf.

Werkplek

Mag u van uw gemeente om een deel van uw woning gebruiken als bedrijf? Dan is een eigen werkplek creëren van belang. In veel gemeenten geldt dat de woning niet het woonkarakter mag verliezen. Het is daarom van belang om werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden om er voor te zorgen dat zaken niet door elkaar gaan lopen.

Aftrekposten

Het gebruik van een afzonderlijke werkruimte kan fiscale voordelen opleveren. Zo kunt u in aantal gevallen de inrichtingskosten van de werkruimte in uw woning aftrekken. Bij de Belastingdienst kunt u nagaan of u in aanmerking komt voor deze aftrekposten.

Verzekeringen

Let ook op met verzekeringen als u een bedrijf aan huis begint. Uw huidige verzekering voor inboedel en opslag dekken niet in alle gevallen automatisch de inboedel van uw bedrijf. Bij een bedrijf aan huis is het dus vaak nodig een afzonderlijke bedrijfsverzekering af te sluiten.

Heeft u nog vragen?

Bent u op zoek naar de juiste dekking voor uw bedrijf aan huis? Neem dan contact met ons op. Wij geven u graag vrijblijvend advies.

Nieuwsgierig geworden?

Hoe dan ook, wij laten u gewoon bepalen hoe en wanneer wij u te woord kunnen staan!

Afspreken?

Een persoonlijk en
vrijblijvend gesprek
aanvragen?

Bellen?

Liever telefonisch?
contact met ons
opnemen?

Appje sturen?

Handig en snel!
Stuur een berichtje
via WhatsApp:

Vragen?

Stel hier vragen of plan de
route naar ons kantoor
in Leeuwarden

  • Altijd 100% onafhankelijk
  • Wij nemen u al het werk uit handen

  • Wij vergelijken premies en voorwaarden

  • Uw vraagbaak bij financiële zaken

Ook uw Zelfstandige Adviseur van RegioBank in Leeuwarden

Al 100 jaar RegioBank waar u zelf bepaalt hoe uw geldzaken geregeld wordt.